Sunday, June 15, 2008

DIY




DIY mmg satu benda yg aku minat dari kecik. Kalo ayah aku belikan mainan spt kereta polis, kereta bomba (mainan ini dlm awal tahun 80an adalah dibuat dari tin/besi) mesti tak tahan lama. Pasti akan terburai dlm 2, 3 hari. Lps aku buraikan, aku akan pasang balik. Masa pasang tu berangan la mcm mekanik. Hahaha... Tp skg aku takde le keje sbg mekanik, technician, kontraktor atau sewaktu dgnnya. Bidang aku skg ni tersasar jauh dari bidang yg aku minat masa kecik2 dulu.

Dah bekerja ni aku cuba semaikan balik minat masa kecik dulu spt baiki basikal anak hihi, tukar plug kereta/moto dan satu dua kerja2 minor je. Kalo tahap besar2 tu aku hantar mekanik je sbb kalo aku baraikan cth enjin ke, nak pasang balik mesti ada benda yg lebih mcm skru ke, piston ke...hahah...better safe than sorry.

Projek DIY aku bebaru ni adalah pasang water heater. Water heater dpt hadiah, dah puas aku cari org utk pasang tp tak jumpe. Setelah 3 bulan benda tu terperap je kat stor, aku pn dgn semangatnya begin the journey to install it on my own, DIY way abeit my knowledge on electrical wiring is almost zero. Mujur ade installation guide serta alatan utk memasang. Setelah bertungkus lumus selama 2 hari, itu pun aku buat lepas balik kerja, maka siaplah installation tu. Bangga gak aku. Kerja yg tak pernah aku buat, skg dah siap terpasang hasil usaha sendiri.

Projek aku sebelum water heater adalah cabinet shelf, juga aku pasang sendiri. Kearah berjimat-cermat...hihihi

3 comments:

Anonymous said...

tahniah2.....laki sapa la yg terer nih...

pk said...

toce...toce

idea ada, cuma kekdg tu malas je...huhuhuhu

sekakilah said...

"ke arah langkah berjimat cermat"
atau "ke arah mengubah gaya hidup"?? ekeke..