Monday, June 16, 2008

motor

Pagi tadi aku perasan byk moto kat jalan dari kebiasaannya. Ada juga motor dgn plet baru. . Dlm pada itu aku juga jeling2 ke dlm kereta yg bersusun kat jalan tu. Dari 20 biji kereta yg aku tgk, 100% hanya di naiki oleh seorg ie pemandu atau paling byk 2 org satu kereta. Kereta yg boleh muat 5 org, hanya di naiki oleh seorg. Patutlah jalan kat KL ni sesak. Mungkin ada alasan kpd fenomena ni. Satu je alasannya iatu kerana sistem perkhidmatan awam yg hampeh. Di Jepun, sistem keretapinya amat efisien. Jika lewat sampai 59saat akan dikira sbg perkhidmatan yg teruk. Agaknya dimanakah kedudukkan LRT kita jika dinilai cara Jepun?

Kereta bertambah, permintaan utk minyak pn bertambah, minyak makin kurang--->minyak naik harga. Kereta bertambah, tempat parking makin kurang-->parking naik harga. Mcm teori domino plak. Tapi teori ni tak berlaku kpd gaji. Gaji tetap statik, kalau naik pn pada tahap seperti siput manakala inflasi/kenaikan harga barang bergerak pd kelajuan cahaya.

Agaknya org dah mula ubah cara hidup kesan harga minyak RM2.70 seliter. Yang berkereta sebelumnya beralih kpd motorsikal, yang bermotorsikal mungkin beralih ke basikal. mungkinkah?

Mujurlah aku selama ini tunggang keldai ke tempat kerja. Mujur juga rumput belum naik harga, selamat.

5 comments:

Anonymous said...

ko tanak naik bas ke bang?syok wo,boleh gesel-gesel.

pk said...

bas kat tpt aku byk bangla. syok ke gesel dgn bangla?

sekakilah said...

err..market price utk seekor kaldai berepa ye?igt nak beli satu la..

pk said...

kira2 ampat puluh dirham. Ente mau satukah?

sekakilah said...

ampat puloh dirham??WOW..kalau itu macam ente mau angkat lima lah..