Friday, June 20, 2008

Loghat Perak

Dahulu aku mmg jakun dgn loghat perak. Bahasa pertuturan harian aku lebih kepada kosa kata sebelah utara spt hang, chek, belomoih, baloq liat, celapak, celuih dan hat lain-lain. Loghat Perak amat asing bagi aku. Jika seseorg anak jati perak berbahasa baku perak dgn aku, maka otak aku akan kaku. Gagal untuk mentafsirkan butir bicaranya. Jika berjaya mentafsirkan pn, itu hanyalah andaian aku semata-mata, lari dari maksud sebenarnya. Contoh paling baik adalah semasa aku berbual dgn jiran sebelah semasa menyewa bujang di Taman Mewah berhampiran Tanjung Rambutan. Lebih kurang begini dialognya;

jiran ;ade ke salesman datang ke rumah mike tadi?
aku ; ada bang. kenapa?
jiran; takde le....awak ni bodoh, pegi jemput masuk ke romah pulak.

Menyirap darah aku dengar ayat tersebut. Jiran yg baru kenal sehari dua dah ckp aku bodoh. Apekeheinye yop. Mujur le aku cool je. Rupanya pemahaman aku sudah salah. Awak dlm konteks loghat perak bermaksud saya. Awak juga adalah ayat gantidiri yang bersifat sopan dan lembut.

Sekarang aku lebih memahami ayat-ayat seperti terkolap, bahcike, semba(sand barged?), nyerogin, haup, leboh, tumpo, meroloh, nguit, sente, ayohangat dan lain-lain.

ate, mane mbuatnye yop....udah kawin org parit. Hihihi

Jika ada loghat perok yg power, sila le tambah ye kengkawan.

11 comments:

Lee Hassan said...

nyambe, nyente, ngasah semua tu aku penah dengar tapi tak brp reti maksud originalnye...

pk said...

kena tanya anak jati perak la.

ade bunyi syok je dengaq

toghak = ngecek = bedeah = ngecong = nipu

jelebor=?

jgn ingke sgt

Anonymous said...

aku namanya je org perak..tp vocab kureng sket..maklum le kat umah cakap owang puteh je...hehehehe

pk said...

hang kat rumah bukan cakap jawa ke mas? ala2 khir toyo tu...mueheheheh

Anonymous said...

mana penah le aku ckp jawa..tp tempe kau mkn la

Anonymous said...

td bob gulen peren sambil nyerongen kat ateh pangkin..
peronjang dibuat kat situ entah le..sedor2 dah lebohhh

Anonymous said...

alamak....td tak kuar nama nde.
teman ulang balik la


td bob gulen peren sambil nyerongen kat ateh pangkin..
peronjang dibuat kat situ entah le..sedor2 dah lebohhh...ok?

Anonymous said...

Vocab perak mike lagi power dari teman le..... Banyak gak yg teman x berapa paham lagi.

Cakap pasal loghat ni kan, bulan puasa pertama teman kat Kedah ni, anak teman nanye, "Mak, org kedah ni suke cakap makan soq. Makan soq tu ape? depe makan stokin ke?"

Tapi sekarang, loghat Kedah deme dah power dah. Sampai bergaduh adik beradik pun deme cakap loghat Kedah.

pk said...

nde,

ngulen peren...hahaha...mcm susah nak nyebutnye

kak dilla,
itu pn hasil bantuan org rumah dgn ipar dan sedara mara. Tp kekdg tu fail jugak..org kedah makan stokin? hahhahah....

bdk ingin tahu (-_^)* said...

salam...
dpt tau blog ni dr kawan...
nak tanye...
sy mmg mnat blajar loghat org laen... seronok!!!
hahaha

'cho' tu salah satu loghat perak gak kan?
boleh cerita sket?
XD

sharouk said...

Jemput ke laman blog loghat Perak
sharouk1.blogspot.com